2017. december 12., kedd

1892-es cimjegyzékben a dédapám

úgy látszik a múlt is beláthatatlan és bővülő...

különösen mióta létezik ez az internet illetve a google, új és új adatokat szolgáltat "csakúgy" pl arról, hogy őseim merre is jártak, laktak, dolgoztak...

most is elém jött egy régi budapesti adattár ...

Magyarország iparosainak és kereskedőinek czim- és lakjegyzése 1892-ből

https://library.hungaricana.hu/hu/view/FszekCimNevTarak_25_023/?pg=1959&layout=s

https://library.hungaricana.hu/hu/view/BPLAKCIMJEGYZEK_07_1891-1892/?pg=453&layout=s

benne az egyik dédapám nevével és címével:

Barber Samu.  VI. Andrássy ut 55.



hogy elmehessek a megadott címre , ha épp Pesten vagyok(miután a google térképen is megszemlélhettem), hogy a saját szememmel is lássam...

apai nagyanyám (Barber Franciska) apja Barber Samu (bár a Dohány u 7 már megvolt korábbról lakcimnek...egy születési anyakönyvi kivonat nyomán)(nagyanyámé meg később, férjhez menetele előtt, a házassági kivonat szerint: Kertész u 46... (legutóbb oda elugrottunk)

most ez az újabb cím is ismerős úton (ami mellesleg apám és nagybátyám kedvenc sétaútja is volt, Operaház, Japán kávéház...helyszíneik , és most kiderült , hogy anyai nagyapjuk neve mellett a  cimjegyékben az 55-ös ház szerepel.....

csak a házszám, tehát az egész épületet szemléltem meg, szép sarokház, az Oktogon közelében, az Eötvös u sarkán, - ott most valami kormányablak is van (meg solarium:)



utólag jutott eszembe,  könnyen elképzelhető, hogy ez nem is lakcím, hanem itt lehetett a dédapa irodája netán (hiszen a link is cégekre, ill. foglalkozásokra vonatkozott, (címjegyzék) ő mint  magánügynök szerepel a felsorolásban

jött egy szimpatikus nő, mondtam, mi a helyzet , itt lakhatott netán a dédapám , a 19. sz végén, beengedett, mondta, volt egy emeletráépítés, s azóta kicsit nagy a kosz (ez Pesten megszokott amúgy) azért kívülről nekem is jobban tetszett a ház

próbáltam a dédapa szemével kikukkantani
de hát semmit nem tudok szinte róla,...
de egy valami biztos, hogy 1892-ben ő is itt járt.... s én most, 2017-ben,  a (lába) nyomán

6 megjegyzés:

  1. Jaj, de nagyon élveztem ezt a mai pesti sétádat idéző írásodat.
    Az persze annyira szomorú, hogy manapság már nemhogy a dédapák, de még a nagyapák múltját sem ismerjük, vagy csak nagyon kis mértékben.
    Ha a nagyszülők, dédszülők pestiek voltak, hogy kerültetek édesanyáddal Makóra? Az anyai ág volt netán makói?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. bonyolult, apukám helyzeték ideiglenesen a makói biróságra, de ők meg Szegedről eredetileg... sőt van egy Bácsmartonos is korábbról, az ügyvéd nagyapám jött Pestre (tanulni)... de ő Sátoraljaújhelyen született...de van tovább is :)

      Törlés
    2. az "ők" ön a makóiakat értem, tehát anyukámék családját ..akik Szegedről jöttek tulképpen át Makóra (az apukája pontosabban ), de az anyai és apai nagyszülök Szegeden is maradtak.Anyukám Makón Született, apukám Budapesten. Nem olyan bonyolult.

      Törlés
    3. ja, és nem külön odaséta volt, a Blaha térről jöttem , ott vettem az unokámnak legot... a 6-osról leszálltam útközben, az Oktogonnál... úgyhogy a hónom alatt az unokámnak vett ajándék... nem is tudom, hol ill "kinél" "jártunk" ilyen szemszögből: az unokámnak ki az én dédapám? a lányomnak óknagyapa, de neki szépapa?

      Törlés
  2. Különös érzés megkeresni a házakat, melyekről tudja az ember, hogy valamelyik őse itt élt valamikor... Édesapám elkészítette a családfánkat - döbbenetes dolgok derültek ki belőle...Csak érdekességként írom, s példának arra, hogy emberi sorsok miként keresztezhetik egymást - az én nagymamám is Makón született 1884-ben, aztán később került a család Szegedre - Apu is itt született.Kicsi a világ.Milyen érdekes lenne, ha kiderülne, tán ismerték egymást ....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hát az én családomból akkor még senki se lakott Makó, csak később a. már a 20. sz-ban. Én mindig vicclődtem, hogy Bpest, Szeged, Makó után, mi majd egy falun kötünk ki (forditva mint általában szoktak)...de a lányom a családjával már évek óta a fővárosban él. S ez igy jó.

      Törlés